Diagnoser

Ryggskott

En akut isättande smärta i ländryggen, eller ryggskott, som det även kallas. Uppkommer främst när…

LÄS MER

Huvudvärk

Kan bero på många olika saker. Bland annat spänningar eller högt blodtryck. Här…

LÄS MER

Tennisarmbåge

Tennisarmbåge betyder smärta i utsida av armbågen. Detta kan behandlas genom..

LÄS MER

Nackspärr

Precis som ryggskott – fast i nacken. En akut isättande smärta, och tydlig stelhet. Detta kan behandlas genom..

LÄS MER

Tennisarmbåge

Tennisarmbåge betyder smärta i utsida av armbågen. Detta kan behandlas genom..

LÄS MER

Tennisarmbåge

Tennisarmbåge betyder smärta i utsida av armbågen. Detta kan behandlas genom..

LÄS MER

Tennisarmbåge

Tennisarmbåge betyder smärta i utsida av armbågen. Detta kan behandlas genom..

LÄS MER

Tennisarmbåge

Tennisarmbåge betyder smärta i utsida av armbågen. Detta kan behandlas genom..

LÄS MER

Såhär säger våra kunder om oss:

Pris Naprapatbehandling

Alla besök: 970 kr

* Du kan använda din friskvård hos oss.

* Betalning med Swish, vi tar ej kort

* Student: 825 kr (Vid heltidsstudier)

Boka tid med ett proffs

Ryggskott

Ryggskott kallas den smärta i ryggen, som uppkommer plötsligt, och utan känd orsak. Om du till exempel lyfter någonting eller är en rörelse (vilket är en vanlig uppkomst), och får akut smärta i ryggen, då kan det kallas för ett ryggskott.

Ryggskott uppkommer oftast i nedre delen av ryggen, kallat ländryggen. Det kan ibland släppa av sig själv, och statistiskt så är 90 % av de som drabbas bra inom 6 veckor.

Får du däremot väldigt ont, känner dig orolig över smärtan, eller har andra symtom utöver smärtan i ryggen. Då kan du söka hjälp för din värk. Antingen på din vårdcentral, för smärtlindring och undersökning, eller hos en naprapat för undersökning, behandling och tips på vad du kan göra för att själv behandla ditt ryggskott.

Som nämnt ovan, kan ryggskottet bero på många olika saker. Det som gör ont är muskulatur och led. Ibland även i kombination med disk eller nerv, men det är alltid muskler och leder inblandade, som ger smärta. Det år därför också alltid att smärtlindra en sån här problematik, även om alla inte blir bra direkt. Det kan också vara värdefullt att ta reda på vad din smärta beror på. Förhoppningsvis är det bara muskler och leder som gör ont, och då släpper smärtan också mycket snabbare – och kan behandlas lättare.

Det kan vara värdefullt att undersöka ryggen, och se vad det är som har lett till att du fått ont. Smärta som man vet vad det beror på, är också lättare att hantera och behandla.

Behandling av ett ryggskott innebär ofta en kombination av rörelse, vila från de saker som provocerar värken, fysisk smärtlindring genom terapeutisk behandling (t ex Naprapat), och övningar för ryggskott.

Har du fått ryggskott flera gånger? Isåfall är det verkligen dags att ta tag i det, och reda ut vad det beror på. Du kan ha en underliggande diagnos, som förklarar varför du får smärtan i ryggen. Ryggskott säger inte så mycket, mer än att du har fått en akut isättande smärta i ryggen, och ett muskel + ledförsvar som krampar och gör ont runtomkring. Det är inte så informativt, mer än beskrivande av vilket område som gör ont. Du behöver utredas mer, för att kunna säkerställa vad det är för struktur eller funktion som ger dig din smärta.

Du kan läsa mer om behandling vid ryggskott i den här artikeln.

Huvudvärk

Huvudvärk kan ha väldigt många olika skepnader. Det kan bero på spänningar, högt blodtryck, sjukdomar eller tandproblem – för att nämna ett par. Det är därför viktigt att få hjälp med att undersöka och diagnosticera din huvudvärk, om du har det ofta, och utan att du vet varför. Utan en diagnos är det svårt att behandla det effektivt.

Spänningsrelaterad huvudvärk brukar oftast vara kopplad till någon form av belastning eller spänningar – som namnet beskriver. Det betyder att huvudvärken beror på att du överanstränger muskulatur, som i sin tur ger smärta och refererad värk till huvudet. Och när vi säger överanstränger, så an det vara både statisk belastning, monotona rörelser, eller för mycket belastning vid ett tillfälle.

Klassiska anledningar till spänningshuvudvärk som vi ser ofta:

  •  Sitta still längre tid (ffa med en dålig/ihopsjunken hållning)
  •  Statisk belastning (bära på barn, statiskt hålla i något eller vara i samma position länge)
  • Lyfta för tungt, i förhållande till vad du klarar av (eller tappar tekniken och belastar fel)

Man kan få spänningshuvudvärk av väldigt många anledningar, och det är därför värdefullt att kartlägga vad det är som triggar din huvudvärk – för att sedan kunna behandla den på rätt sätt. Och att ge dig verktygen att kunna hantera den på egen hand framöver. Framförallt om du har haft den länge.

Du kan också ha huvudvärk som gravid, för att du är bakfull, har fått i dig för lite salt eller vätska osv. Det är därför viktigt att se på omständigheterna runtomkring och ställa rätt diagnos.

Har du huvudvärk väldigt ofta, eller till och med varje dag, då är det nog dags att kolla upp den.

Vi har också samlat tips på hur du själv kan undersöka spänningar och behandla din huvudvärk i det här inlägget.

Tennisarmbåge

Kallas på Latin för ”Lateral Epikondyalgi/Epikondylit” och beror på en överansträngning av muskelfästen på utsidan av armbågen/underarmen. Det kallas i folkmun för tennisarmbåge (eftersom det är en vanlig uppkomst till det, även om man kan få det av andra saker också). Besvären kan komma plötsligt, vid en enstaka händelse, eller uppkomma smygande över en längre tid, med tilltagande smärta.

Dessa muskler, som fäster vid armbågen, sträcker sig hela vägen längs med underarmen och ner till handleden och till fingrarnas ovansida. De sträcker på fingrar och handled, samt vinklar dessa uppåt.

Besväret har orsakats av att du överansträngt dina muskler och dess infästning uppe vid armbågen. Vanligtvis kommer detta av monotona, ensidiga rörelser med armen – som t ex. målning, snickra eller datorarbete. I sällsynta fall kan det även uppkomma vid slag mot armbågen. Ibland kan det vara svårt att fastställa exakt vad det var som orsakade besvären från början. Även om det alltid finns en anledning till det, så kan vi inte alltid se den eller ta reda på det.

Symtomen för tennisarmbåge är smärta på utsidan av armbågen, samt ibland även ner i underarmen och/eller fingrarna/handleden. Det är också vanligt att känna sig stel och svag i hand och grepp.

Stelhet och svårigheter att räta ut armen, främst på morgonen, är också vanligt förekommande. Vissa kan även notera svullnad, rodnad och värmeökning på utsidan av underarmen/armbågen, om det är en inflammation.

Det kan ta lång tid att bli av med denna typ av överansträngning, ffa utan rätt typ av hjälp och plan för att bli av med det. Har du haft din tennisarmbåge länge? Isåfall råder vi dig att söka hjälp för det.

Vi har samlat en del övningar och självbehandling som du kan göra i denna artikeln.

Nackspärr

Nackspärr kan liknas vid ett ryggskott. Det är också en akut isättande smärta, som sätter sig i nackens leder och muskler. Klassiskt brukar symtomen se ut såhär:

  • Smärta vid rörelse av huvudet
  • Smärta i vissa lägen med huvudet (även när du är still)
  • Från mild till kraftig stelhet (oftast åt ena sidan)
  • En brännande och krampaktig smärta/känsla i muskler kring nacke eller hals.

Även här kan det finnas underliggande besvär so man behöver ta hänsyn till. Vi har diskar och nerver även i nacken, vilka kan vara påverkade. De flesta personer som har det uppvisar då även andra symtom, som radierande smärta till andra delar av kroppen.

Är du orolig, stör dig på att inte kunna röra huvudet ordentligt, eller vill ha hjälp så att det släpper snabbare – så finns det hjälp att få. De flesta terapeuter är utbildade inom detta och kan hjälpa dig med din problematik.

Prognosen för nackspärr är väldigt varierande. Här syns inte något tydligt mönster, utan människor tillfrisknar i väldigt olika takt. Normalförloppet om man inte söker hjälp med behandling är att smärtan gradvis lättar inom några dagar, upp till någon vecka. Med behandling kan besvären släppa betydligt snabbare, och du är oftast inte lika begränsad under läkningstiden/återhämtningstiden.

Du kan behandla din nackspärr själv, genom att försiktigt röra på huvudet inom det rörelseomfånget som inte gör ont. På så sätt kommer du gradvis, långsamt och försiktigt att lätta på de spända muskler som sitter runt nacke, hals och bröstkorg.

Du kan läsa mer om självbehandling vid nackspärr i den här artikeln.

Öppettider

Mån-Fre : 08:00-17:00
Torsdag : 08:00-19:00
Lördag : 10:00-15:00

Kontakta oss

031 18 80 11

anders@arenamed.se

Följ oss